Ketahui Cara-Cara Untuk Menghormati Ibu Bapa Anda


Apabila mereka dimamah usia dan kita makin meningkat dewasa, inilah masa yang sesuai untuk kita membalas segala jasa baik dan limpahan kasih sayang kepada mereka seperti mana mereka lakukan kepada kita dahulu.


Bagaimana cara anda, sebagai anak cuba untuk membahagiakan kedua ibu bapa anda?

Antara Cara-Cara Menghormati Ibu Bapa adalah:


1) Memberikan Sepenuh Perhatian Kepada Mereka

Inilah perkara paling penting bagi anak-anak untuk membahagiakan ibu bapa mereka. Mereka kesunyian apabila anak-anak mereka mungkin sudah tidak tinggal serumah kerana mungkin ada anak mereka yang menyambung pelajaran di luar negeri, kerja di negeri orang atau mungkin berkahwin dan menetap di tempat lain.

Ada juga anak yang duduk sebumbung dengan ibu bapa mereka juga sibuk dengan komitmen kerja yang sibuk. Apa kata anda luangkan masa untuk member perhatian kepada mereka.

Bagi yang tinggal berjauhan, hubungilah mereka sekerap yang mampu, tidak kira melalui telefon mahupun video call. Apabila tiba musim cuti sekolah, pulanglah ke kampung menziarahi ibu bapa anda.

Bagi yang tidak berapa jauh, apa kata anda anda jenguk ibu bapa anda pada hujung minggu, bawa bersama anak-anak mereka supaya mereka dapat memecahkan suasana hening di saban sunyi dengan keletah cucu mereka.

Pada yang duduk sebumbung dengan ibu bapa anda, apa kata anda luangkan masa berkualiti dengan mereka tidak kira menonton rancangan televisyen kegemaran mereka bersama-sama atau bawa mereka pergi makan malam atau beriadah, sekaligus dapat merapatkan hubungan anda bersama dengan mereka.

# Kadangkala mereka tidak perlukan wang ringgit, apa yang mereka inginkan adalah perhatian dari anak-anak. Apabila sudah memasuki zon golongan emas, mereka sukakan perhatian daripada insan yang mereka sayang.


2) Berikan Sedikit Wang Ringgit

Mungkin ada yang datang dari latar belakang yang berada dan senang, mungkin juga ada yang datang daripada keluarga yang daif dan susah, tetapi ibu bapa anda tetap berjaya mendidik dan membesarkan anak-anak mereka dengan jayanya.

Apa kata bagi anda yang sudah mempunyai pekerjaan yang tetap, sumbang sedikit wang ringgit hasil gaji anda itu kepada ibu bapa anda, tidak kira ibu bapa anda orang berada, apatah lagi bagi ibu bapa yang hidup dalam keadaan susah.

Ibu bapa anda mungkin sudah tidak terdaya dan tidak mempunyai lagi tenaga kudrat yang kuat untuk melakukakan pekerjaan. Wang ringgit anda itu sekurang-kurangnya dapat meringankan beban mereka dan membantu mereka bagi kos perubatan dan kos sara hidup yang tinggi.


3) Tujukkan Pencapaian & Kejayaan Anda kepada Mereka

Di kala anda susah dan senang, ibu bapa adalah tempat anda menyandarkan bahu anda. Dikala anda terjatuh, mereka akan membantu anda bangun semula dan senantiasa menyokong dan membakar semangat anda untuk sampai ke puncak.

Jika anda sudah sampai ke puncak, jangan sesekali lupakan jasa mereka. Tujukan kejayaan anda kepada mereka, ucapkan terima kasih kepada mereka dengan segala bantuan dan sokongan yang diberikan.

Pasti mereka akan rasa dihargai dan cukup gembira kerana anak mereka menghargai segala jasa-jasa mereka. Itu juga sudah cukup membuatkan mereka gembira.


4) Sediakan Tempat Tinggal yang Paling Selesa

Mungkin ada di kalangan anda dibesarkan di dalam suasana yang daif dan penuh kekurangan oleh ibu bapa sehingga anda mampu berjaya dan mendapat kerjaya sendiri.

Apa kata dengan hasil pendapatan anda dan juga adik-beradik, kumpul sedikit-sedikit antara kalian untuk memperbaiki atau menyediakan tempat tinggal yang sesuai dan selesa kepada ibu bapa anda.


5) Penuhi Setiap Permintaan Ibu Bapa

Jika ketika anda kecil dahulu, mereka terpaksa melayan kehendak anda dan cuba memenuhi permintaan anda walaupun kadangkala mengarut dan menyusahkan mereka demi anak yang tersayang.

Inilah masa yang sesuai untuk anda membalas jasa anda dengan cuba menuanaikan permintaan kedua ibu bapa anda. Mungkin permintaan mereka melibatkan kewangan, tenaga atau masa selagi termampu.


6) Curahkan Kasih Sayang Sepenuhnya kepada Ibu Bapa


Inilah cara paling mudah dan paling diinginkan oleh ibu bapa anda terhadap anaknya. Mendapat balasan kasih sayang dari anak mereka sudah cukup membuatkan diri mereka dihargai.


Apabila meluangkan masa bersama dengan ibu bapa anda, gunakan suara yang lembut untuk berbicara dengan mereka. Cuba elak melakukan perkara yang tidak disukai oleh mereka di depan mereka kerana risau akan menimbulkan perasaan tidak di ingini berlaku.


Paling penting doakanlah kesejahteraan ibu bapa anda. Itulah cara yang terbaik untuk memastikan amalan mereka berterusan biarpun mereka sudah meninggal dunia

Besar manapun jasa anda, banyak manapun anda berikan wang ringgit anda, sekuat manapun kudrat anda dan selama manapun masa anda habiskan untuk ibu bapa anda tidak cukup untuk membalas segala jasa-jasa mereka kepada anda.

Sebagai anak, berbaktilah selagi mampu kepada ibu bapa anda selagi mampu dan selagi mereka masih ada. Biarkan kecil sumbangan kita, berbakti kepada ibu bapa sudah cukup untuk membuatkan mereka menghargai dan tersenyum dengan jasa anak mereka.



Cara Hilangkan Jeragat Di Muka Yang Berkesan dengan Menggunakan Produk iBeauty Malaysia.


Apa itu jeragat?

Sebelum itu, lebih elok sekiranya kita tahu apa itu jeragat. Jeragat juga dikenali sebagai adik kepada jerawat di mana ia kelihatan seperti lekukan kecil pada kulit muka. Ia adalah disebabkan oleh pembentukan minyak, sel-sel kulit yang mati dan juga bakteria di bahagian liang-liang muka terutamanya di bahagian pipi, dahi, dagu dan hidung.

Jika anda salah seorang daripada mereka yang bermasalah jeragat, pasti anda tahu betapa sukarnya untuk berdepan dengan masalah tersebut. Disini kami mengesyorkan anda mengunakan produk iSKIN keluaran dari iBeauty.

iSKIN 2x Siang 2x Malam Teruih Segak 

KELEBIHAN iSKIN

• Facial cleanser (Ekstrak Betik)
• mengandungi vitamin C yang membantu merawat kulit bermasalah seperti jerawat & masalah kedutan
• memudarkan bintik-bintik hitam pada wajah
• menegang serta melembapkan kulit
• melicinkan kulit wajah
• mengurangkan pengeluaran minyak atau sebum dalam kulit
• membantu membersih dan memutihkan kulit

KEBAIKAN iSKIN

? Cover semua parut /bekas lubang / jeragat dimuka
? Tidak bercapuk bila pakai walaupun berpeluh.
? Kesan pelembab yang tahan lama
? Melindungi kulit daripada kesan bahaya sinaran uv
? Mesra solat


iBeauty merupakan satu produk terlaris dipasaran sekarang dan sangat bermanfaat daripada segi bahan dan kesannya untuk menghilangkan JERAGAT kerana dirumus dengan herba yang terpilih dan menggabungkan teknologi saintifik untuk menjaga kulit muka anda tanpa memberi kesan sampingan yang sangat dahsyat akibat penggunaan bahan kimia yang melampau.


Facebook iBeauty HQ Klik Di Sini

2x Siang 2x Malam Teruih Segak, whatsapp cepat!

? Taip <iSKIN> hantar ke 016-4120 900
? Taip <iSKIN> hantar ke 016-4120 900
? Taip <iSKIN> hantar ke 016-4120 900 


Share:

0 comments