Antara Kelebihan Renang, Mampu Bentuk Tubuh Lebih Cantik & Sempurna
























Bagi umat Islam, Rasulullah S.A.W menyarankan kepada ibu bapa supaya mendidik anak-anak mereka berenang sebagai salah satu cara untuk beriadah. Sudah terang lagi bersuluh, jelas perkara yang disuruh oleh Nabi Muhammad S.A.W pasti akan membawa kepada kebaikan terutama kepada kesihatan.


Antara Kelebihan Renang:


1.       Menurunkan Berat Badan

Ternyata, senaman renang menjadi pilihan ramai kerana kemampuannya menurunkan berat badan. Senaman renang dapat membakar banyak kalori di dalam badan. Badan memerlukan tenaga bagi melawan arus air dan menampung berat badan untuk terus bergerak di dalam air.

Tenaga yang digunakan untuk bergerak di dalam air dapat membakar kalori di dalam badan sebanyak 24%

Berenang juga mampu membantu anda untuk memiliki bentuk tubuh badan yang menarik, kerana segala otot anda bergerak ketika melakukan aktiviti berenang.

Jadi, sesiapa yang ingin menurunkan berat badan tanpa mengeluarkan peluh atau malas untuk berlari, berenang adalah antara aktiviti yang paling sesuai untuk anda.




2.       Membentuk Postur Badan

Mungkin sebelum ini anda sibuk dengan kerja anda atau sering melakukan aktiviti yang memerlukan untuk mebongkokkan badan. Situasi ini membuatkan postur badan tidak seperti biasa dan anda sekaligus menjadikan badan anda menjadi sedikit membongkok.

Antara kelebihan berenang ialah mengembalikan postur badan anda seperti biasa. Apabila anda berenang, segala otot pada badan anda bergerak dan otot anda yang tegang akan kembali lentur. Otot-otot tersebut juga akan menjadi lebih kuat kerana semuanya bergerak ketika anda berenang.




3.       Kurang Risiko Kecederaan

Apabila berenang, risiko untuk anda mengalami kecederaan adalah amat kecil. Berenang tidak memerlukan pergerakan yang agresif dan ‘pertempuran’ satu sama lain. Malah, berenang adalah salah satu cara rehabilation ( pemulihan) untuk atlet yang mengalami kecederaan.

# Berenang juga sesuai kepada sesiapa yang tidak mampu melakukan senaman dengan kadar kardiovaskular yang tinggi, iaitu pesakit asthma dan orang kurang upaya.



4.       Meningkat Stamina

Selain itu, berenang adalah salah satu cara untuk anda meningkatkan stamina. Berenang dikategorikan sebagai senaman jenis kardiovaskular, senaman yang memerlukan tenaga yang tinggi.

Berenang turut membantu anda bebas daripada penyakit berbahaya dan berupaya membantu seseorang itu melakukan sesuatu kerja tanpa berhenti untuk tempoh yang lama.

# Kelebihan berenang juga ialah ia mampu untuk menyelesaikan masalah pernafasan kepada yang mempunyai penyakit asthma kerana sistem kardiovaskular akan membuatkan pernafasan anda menjadi lebih baik dan lancar.



5.       Mengurangkan Stres

Berenang juga mampu meredakan stres yang terbeban di dalam otak fikiran anda. Masa dengan berenang di dalam air membantu menenangkan kembali kadar denyutan jantung anda. Secara tidak langsung ia berupaya membantu anda daripada terkena serangan jantung.

Berenang juga mampu melatih anda menjadi lebih tenang. Apabila seseorang pandai berenang, mereka tidak mudah panik apabila berdepan situasi yang mencemaskan. Mereka akan berfikir secara lebih rasional, tahu tindakan yang patut diambil apabila berlakunya kecemasan.

Jelas, terdapat banyak kebaikan berenang untuk kesihatan kita. Jadikan berenang sebagai salah satu senaman rekreasi anda. Bagi yang muslimah, kini terdapat pelbagai potongan baju renang yang lebih bersopan untuk anda melakukan aktiviti renang dengan menutup aurat.



Cara Hilangkan Jeragat Di Muka Yang Berkesan dengan Menggunakan Produk iBeauty Malaysia.


Apa itu jeragat?

Sebelum itu, lebih elok sekiranya kita tahu apa itu jeragat. Jeragat juga dikenali sebagai adik kepada jerawat di mana ia kelihatan seperti lekukan kecil pada kulit muka. Ia adalah disebabkan oleh pembentukan minyak, sel-sel kulit yang mati dan juga bakteria di bahagian liang-liang muka terutamanya di bahagian pipi, dahi, dagu dan hidung.

Jika anda salah seorang daripada mereka yang bermasalah jeragat, pasti anda tahu betapa sukarnya untuk berdepan dengan masalah tersebut. Disini kami mengesyorkan anda mengunakan produk iSKIN keluaran dari iBeauty.

iSKIN 2x Siang 2x Malam Teruih Segak 

KELEBIHAN iSKIN

• Facial cleanser (Ekstrak Betik)
• mengandungi vitamin C yang membantu merawat kulit bermasalah seperti jerawat & masalah kedutan
• memudarkan bintik-bintik hitam pada wajah
• menegang serta melembapkan kulit
• melicinkan kulit wajah
• mengurangkan pengeluaran minyak atau sebum dalam kulit
• membantu membersih dan memutihkan kulit

KEBAIKAN iSKIN

? Cover semua parut /bekas lubang / jeragat dimuka
? Tidak bercapuk bila pakai walaupun berpeluh.
? Kesan pelembab yang tahan lama
? Melindungi kulit daripada kesan bahaya sinaran uv
? Mesra solat

iBeauty merupakan satu produk terlaris dipasaran sekarang dan sangat bermanfaat daripada segi bahan dan kesannya untuk menghilangkan JERAGAT kerana dirumus dengan herba yang terpilih dan menggabungkan teknologi saintifik untuk menjaga kulit muka anda tanpa memberi kesan sampingan yang sangat dahsyat akibat penggunaan bahan kimia yang melampau.


Facebook iBeauty HQ Klik Di Sini

2x Siang 2x Malam Teruih Segak, whatsapp cepat!

? Taip <iSKIN> hantar ke 016-4120 900
? Taip <iSKIN> hantar ke 016-4120 900
? Taip <iSKIN> hantar ke 016-4120 900



Share:

0 comments