Ketahui Punca Penyebab Terjadinya Kulit Sensitif


Hal ini terjadi kerana kulit bertindakbalas dengan bahan kimia dan sel kulit tidak dapat bertahan atau ia sendiri tidak mempunyai bahan pelindungan. Kulit yang sensitif mudah ditumbuhi jerawat apabila terkena kotoran, radikal bebas atau ketika menggunakan produk kecantikan yang mengandungi bahan kimia.



Kenapa Terjadinya Kulit Sensitif?

1.Ketidakseimbangan Hormon

Untuk pengetahuan anda, ketika anda mengalami tekanan dan bebanan kerja atau masalah yang lain, kulit anda akan menjadi sensitif. Ini kerana perubahan hormone anda yang tidak seimbang. Ia juga berlaku ketika tempoh kehamilan dan pertambahan usia.



2. Perubahan Cuaca

Perubahan iklim cuaca yang berbeza-beza juga dapat mempengaruhi kadar penghasilan minyak sehingga menyebabkan kulit sensitif. Jangan sangka kulit sensitif hanya terjadi ketika cuaca panas sahaja ya, ia juga terjadi jika anda terdedah kepada sejuk yang melampau dan menyebabkan kulit anda menjadi kering, gatal dan sensitif.



3. Penggunaan Produk Kecantikan

Kandungan bahan kimia yang terdapat dalam produk kecantikan menyebabkan kulit mudah terhakis pada kulit perlindungan. Ia menipiskan lapisan kulit sehingga urat-urat kapilari merah pada sekitar wajah akan timbul.



4. Pola Makanan

Kekurangan nutrisi dan air yang diperlukan tubuh badan juga akan mengakibatkan kulit kering, sehingga paras sensitiviti meningkat.



5. Pancaran Cahaya UV

Ketika kulit anda terkena cahaya UV, pembentukan kolagen pada kulit menjadi tidak sempurna, pigmen dan melanin kulit juga menyebabkan proses penuaan terjadi lebih awal sehingga kulit menjadi sensitif.



6. Faktor Genetik

Biasa kita dengar mengenai faktor genetik sebagai penyebab jika anda ahli keluarga memiliki eczema, psoriasis atau dermatitis yang merangsang kepada terjadinya kulit sensitif.



7. Alergik Pada Makanan

Kulit sensitif juga cenderung kepada anda jika mempunyai terhadap sesuatu makanan. Ini kerana tubuh anda yang mengalami alergik pada sesuatu makanan itu menolak makanan tersebut.



Merawat Kulit Sensitif

8. Menggunakan Pelembab

Sebahagian besar kulit mempunyai kira-kira 80 peratus air, tetapi permukaan kulit hanya menampung hingga 30 peratus air sahaja. Untuk menyembuhkan dan melindungi kulit wajah sensitif dari keradangan dan jangkitan, maka kelembapan di lapisan permukaan perlu untuk dipertahankan. Pelembab mengembalikan kelembapan kulit wajah.



9. Gunakan Sun Protection Factor (SPF)

SPF juga akan membantu anda mengetahui jika kulit mempunyai cukup perlindungan terhadap sinar UV yang akan menyebabkan kulit anda menjadi sensitif. Pilih SPF yang tidak mengandungi wangian, bahan asid dan minyak.



10. Pilih Pembersih Yang Sesuai

Ramai orang menggunakan pembersih untuk menghilangkan lebihan minyak dan kotoran. Namun, tak ramai memilih produk yang benar-benar sesuai dengan wajah. Jika anda memakai produk itu lebih enam bulan tetapi masih tiada perubahan, mungkin produk itu tidak sesuai untuk anda.



11. Elakkan Pemakaian Scrub Wajah Dengan Kerap

Walaupun anda mencuci wajah dua kali sehari, cara yang terbaik adalah tidak menggunakan scrub wajah lebih daripada sekali atau dua kali seminggu. Untuk seseorang dengan kulit sensitif, cucilah dengan lembut, dan kurangkan penggunaan scrub yang boleh merangsang kulit anda.



12. Produk Kosmetik

Pilih produk kosmetik yang sesuai. Pilih produk yang tidak hanya mempunyai antioksidan yang kuat, tetapi juga bahan-bahan anti keradangan. Apa kata, anda cuba menggunakan serum. Ia bukan hanya mengandungi vitamin C yang baik untuk pertahanan kulit, tetapi juga mengandungi antioksidan.



13. Pengambilan Makanan Yang Sesuai

Perkayakan makanan anda dengan pengambilan rempah-rempah anti keradangan, misalnya kunyit, halia, kayu manis dan lada hitam. Manfaatkan rempah-rempah untuk mengurangkan keradangan pada kulit, dan mencegah garis-garis halus dan kedutan. Elakkan mengambil makanan yang tidak sesuai dengan anda jika anda mempunyai alergik.



Cara Hilangkan Jeragat Di Muka Yang Berkesan dengan Menggunakan Produk iBeauty Malaysia.


Apa itu jeragat?

Sebelum itu, lebih elok sekiranya kita tahu apa itu jeragat. Jeragat juga dikenali sebagai adik kepada jerawat di mana ia kelihatan seperti lekukan kecil pada kulit muka. Ia adalah disebabkan oleh pembentukan minyak, sel-sel kulit yang mati dan juga bakteria di bahagian liang-liang muka terutamanya di bahagian pipi, dahi, dagu dan hidung.

Jika anda salah seorang daripada mereka yang bermasalah jeragat, pasti anda tahu betapa sukarnya untuk berdepan dengan masalah tersebut. Disini kami mengesyorkan anda mengunakan produk iSKIN keluaran dari iBeauty.

iSKIN 2x Siang 2x Malam Teruih Segak 

KELEBIHAN iSKIN

• Facial cleanser (Ekstrak Betik)
• mengandungi vitamin C yang membantu merawat kulit bermasalah seperti jerawat & masalah kedutan
• memudarkan bintik-bintik hitam pada wajah
• menegang serta melembapkan kulit
• melicinkan kulit wajah
• mengurangkan pengeluaran minyak atau sebum dalam kulit
• membantu membersih dan memutihkan kulit

KEBAIKAN iSKIN

? Cover semua parut /bekas lubang / jeragat dimuka
? Tidak bercapuk bila pakai walaupun berpeluh.
? Kesan pelembab yang tahan lama
? Melindungi kulit daripada kesan bahaya sinaran uv
? Mesra solat


iBeauty merupakan satu produk terlaris dipasaran sekarang dan sangat bermanfaat daripada segi bahan dan kesannya untuk menghilangkan JERAGAT kerana dirumus dengan herba yang terpilih dan menggabungkan teknologi saintifik untuk menjaga kulit muka anda tanpa memberi kesan sampingan yang sangat dahsyat akibat penggunaan bahan kimia yang melampau.


Facebook iBeauty HQ Klik Di Sini

2x Siang 2x Malam Teruih Segak, whatsapp cepat!

? Taip <iSKIN> hantar ke 016-4120 900
? Taip <iSKIN> hantar ke 016-4120 900
? Taip <iSKIN> hantar ke 016-4120 900

Share:

0 comments